About Me

همدان, همدان, Iran

Monday, December 6, 2010

ژاپن در بحران



بانک مرکزی ژاپن ممکن است سیاست و روش خود را بدون تغییر در این هفته رها کند تا برآورد کند که آیا قطعی کردن نرخ بهره و رساندن آن به نزدیک صفر و تعهد انجام کارهایی دیگر از اقتصاد آنها حمایت خواهد کرد؟
این در حالی است که بیشتر اقتصاد دانان اعتقاد دارند که بانک های ژاپن از هرگونه حرکت اضافی بعد از این قطعی شدن و یا کاهش نرخ ها خودداری می کنند و یک بودجه پنج تریلیون ینی را که معادل 62 میلیارد دلار آمریکا است برای خرید دارایی هایی مانند اوراق قرضه، سرمایه گذاری برای نرخ ارز و تجارت در زمینه خرید و فروش خانه هزینه خواهند کرد.
اما به نظر حرکت این ماه ژاپن با شکست روبه رو شده و ارزش ین قدری بالا رفته است و برای همین این امر فشار زیادی را بر روی منافع صادرکنندگان بزرگی چون سونی و تویوتا  وارد آورد و همچنین مورد تهدید قرار گرفتند. دولت و بازار ژاپن بانک ژاپن را مجبور کردند که کار اساسی تری برای آنها انجام دهد. با این حال پرفسور شی شو که یکی از اقتصاد دانان این کشور است، معتقد است که ژاپن باید وضعیت مالی بازار و اقتصاد کل را در نظر بگیرد و بعد از آن یک اقدامی را برگزیند و آنرا در طول سال به اجرا در آورد درغیر اینصورت با یک تصمیم سریع نمی توان شرایط را به حالت مساعد و دلخواه بازگزدانند.
دراین میان برای بررسی اوضاع اعضای یک گروه 20 نفره جلسه ای  را تشکیل دادند و بر طبق آن تصمیم گرفتند که برای اجتناب از این رقابت کاهش ارز باید صادرات خود را افزایش داده و در عوض بازار های کسب و کار به طور فزاینده ای ارزش های ارز های خارجی را بالا برند تا این فشار آزار دهنده قبل از آسیب دیدن از اقتصاد جهانی کاهش یابد. پس از اینکه دولت بعد از شش سال وارد عمل شد و در ماه سپتامبر دو تریلیون ین وارد بازار کرد پول ژاپن باز هم پنج درصد افزایش یافت. برخی از اقتصاد دانان پیش بینی هایی برای سال های مالی آینده انجام داده اند البته آنها از پیش بینی در سقوط قیمتها به یک رقم منفی اجتناب می کنند چراکه در حال حاضر این رقم 1/0 درصد افزایش داشته است. آنها خوش بینانه بر این باورند که وضعیت اقتصادی بهتر شده و یک گسترش 6/2 درصدی تا ماه مارس سال آینده داشته باشند. البته برخی دیگر بر این باورند که این اعداد و ارقام دور از واقعیت است  چرا که قیمت ها همچنان رو یه افزایش است
 نويسنده  : مهشید شکوری 
منبع سایت شبکه خبر  

No comments:

Post a Comment