About Me

همدان, همدان, Iran

Sunday, December 19, 2010

مالیات

/ آذر /138922
بروشور شماره 4
مالیات:
وجوهی است که شهروندان یک کشور به عنوان وجه مابازاء خدمات دولتی به دولت می پردازند.اصل مالیات یک ضرورت است. زیرا تامین هزینه های دولت برای ارائه خدمات کیفی مستمر از طریق مالیات بهترین روش تامین مالی دولت است .
وضع مالیات :
1.مالیات یکجا: (تاثیر وضع آن برتعادل کوتاه مدت بنگاه در رقابت کامل)
منظور از مالیات یکجا این است که دولت در هر دوره ای که بنگاه ،محصول تولید کندوبفروشد ،مالیاتی معادل Tریال از آن اخذ می کند مگر اینکه فعالیت خود را تعطیل کند.
تغییرات بعد وضع مالیات یکجا
TC At=TC Bt+ T
AC At=AC Bt+ T/q
MC At= MC Bt
P=MC At =MC Bt
P≥(Min AVC At =AVC Bt+T/q)
مالیات یکجا چون منحنی های هزینه نهایی را تغییر نمی دهد،در کوتاه مدت تاثیری برقیمت ومقدار تعادلی نخواهد داشت و کل مالیات بر دوش تولید کننده است .
(تاثیر وضع مالیات یکجا برتعادل بلندمدت بنگاه در رقابت کامل)
LTC At= LTC Bt+ T
LAC At = LAC Bt + T/q
LMC At = LMC Bt
P≥ MinLAC At =Min (LAC Bt + T/q)

در بلندمدت به دلیل بالا رفتن قیمت ، تقاضای بازار کم می شود و در نتیجه تولید کل صنعت کاهش می یابد . ولی چون MinLAC At به بالا و راست منتقل می شود تولید هر بنگاه افزایش می یابد و در نتیجه تعدادی از بنگاه ها از صنعت خارج خواهند شد. دراین حالت کل مالیات بر دوش مصرف کننده است.
2.مالیات برواحد(کوتاه مدت )
وضع این مالیات بیانگر این است که دولت برتعداد تولید شده بنگاه ها مقدار معینی مالیات وضع می کند.
TVC At = TVC Bt + tq
AVC At = AVC Bt +t
MC At= MC Bt +t
P≥(Min AVC At = AVC Bt +t)

در کوتاه مدت تولید بنگاه ها کاهش خواهد یافت . چون به خاطر وضع مالیات قیمت افزایش یافته است و تقاضای بازار کم شده و چون در کوتاه مدت امکان خروج بنگاهها وجود ندارد این اضافه عرضه به وسیله کاهش تولید بنگاه ها صورت می گیرد.مالیات به نسبت کشش ها بین تولید کننده ومصرف کننده تقسیم می شود.
(بلندمدت ) در بلند مدت چون مجال ورود و خروج برای بنگاه ها وجود دارد،تعداد بنگاه ها تحت تاثیر قرار گرفته و تعدیل می شود.
LTC At = LTC Bt +tq
LAC At =LAC Bt +t
LMC At =LMC Bt +t
P≥ Min LAC At= Min (LAC Bt +t)
AC Bt دقیقا در راستای AC At در بلندمدت می باشد.و میزان تولید هر بنگاه تغییر نخواهد کرد.ولی چون به دلیل افزایش قیمت تقاضای کل کاهش خواهد یافت این اضافه عرضه از طریق خروج بنگاه ها از بین میرود. در این حالت کل مالیات بر دوش مصرف کننده می باشد.
3-مالیات بر فروش
مالیات بر فروش یا مالیات بر قیمت یا مالیات درصدی، درصدی از فروش بنگاه است که دولت به عنوان مالیات از بنگاه اخذ می کند.
در کوتاه مدت
TC At =TC Bt +tpq
AVC At =AVC Bt +tp
MC At =MBt +tp
P≥Min (AVC At =AVC Bt +tp)
در بلند مدت
LTC At = LTC Bt +tpq
LAC At= LAC Bt +tp
LMC A t = LMC Bt+ tp
P≥Min (AVC At= LAC Bt+tp)
در این حالت در کوتاه مدت به دلیل افزایش قیمت به وسیله کاهش تولید بنگاه هاکاهش می یابد .در بلندمدت LAC At در راستای LAC Bt است.


وتولید هر بنگاه تغییر نمی کند ولی تولید صنعت به وسیله خروج بنگاه ها کاهش می یابد در بلند مدت کل مالیات به دوش مصرف کننده است . وتولید بنلتبلببلغغعغتغتغتغتغت در راستای LAC At
4.مالیات برسود
یعنی گرفتن درصدی از سود بنگاه ها بعنوان ما بازاء مشارکت خدمات دولت در تولید بنگاه ها.
در کوتاه مدت
TC At=TC Bt +t(pq-TC Bt )
AVC At= AVC Bt +t(p-AC Bt )
MC At= MC Bt +t(p-MC Bt)
P≥Min (AVC At = AVC Bt+t(p-AC Bt)(
از آنجا که فرض می شود در تعادل بلندمدت در صنعت ،سود اقتصادی بنگاه ها صفر است ، بنابراین مالیات برسود موضوعیت خود را از دست می دهد. در کوتاه مدت شرط تعادل(1-t)(P-MC)=0 می باشد و چون t≠1 است شرط تعادل همان 0= p-〖mc〗^Bt است و قیمت ومقدار تعادلی تغییر نخواهد کرد و این مالیات یک مالیات کارا است چون رفاه کل را تغییر نخواهد داد . فقط قسمتی از سود بنگاه به دولت منتقل می شود.

در هنگام وضع مالیات در کوتاه مدت اگر کاهش در تولید صورت بگیرد حتما از طریق کاهش تولید بنگاه ها خواهد بود و ورودی و خروجی نخواهیم داشت.

اثر ماليات برواحد
كوتاه مدت بلند مدت
قيمت ↑ t= ↑
توليد بنگاه ↓ ثابت
توليد صنعت ↓ ↓
تعداد بنگاه ثابت ↓

اثر ماليات مقطوع
كوتاه مدت بلند مدت
قيمت ثابت ↑
توليد بنگاه ثابت ↑
توليد صنعت ثابت ↓
تعداد بنگاه ثابت ↓
تست:
*الگوی زیر را در نظر بگیرید.فرض کنید بر این بازار مالیاتی به میزان 20ریال بر واحد محصول برقرار خواهد شد .در این صورت قیمت برای تولید کننده (فروشنده )پس از وضع مالیات چقدر خواهد بود؟ S=10+p
D=100-p 1)55 2)65
4)45 3)35
*در بازار رقابت کامل اگر مالیات بر واحد بر یک عرضه بر قرار شود کل مالیات:
1- بر مصرف کنندگان منتقل می شود.
2- بر عرضه کنندگان منتقل می شود.
3- به طور مساوی بین آن عرضه کننده و متقاضیان تقسیم میشود.
4- به طور نابرابر اما به ضرر مصرف کننده تقسیم میشود.

No comments:

Post a Comment